Toivon agenda-liikuntaleikkejä
- Milloin vain
- Oma koulu
- Ei vaadi ilmoittautumista
Toivon Agenda -teemat
- Edullista ja puhdasta energiaa
- Vastuullista kuluttamista
- Vedenalainen elämä
- Maanpäällinen elämä
Tutustu teemoihin
Ohjelmatyyppi
Ideat ja materiaalit
Kohderyhmä
Alakoulu
Kuvaus
Tässä liikuntaleikkivinkkejä Toivon agendan teemoihin liittyen:
1. Ympäristön säästäjän versio värileikistä
Maahan piirretään kaksi viivaa 20-30 metrin päähän toisistaan.
–>Leikkijät asettuvat toiselle viivalle vierekkäin.
–>Leikin vetäjä asettuu noin 30 metrin päähän leikkijöistä toiselle viivalle.
–>Leikissä pääsee etenemään ympäristötekojen kautta, kun normaalissa värileikissä
edetään, jos on ohjaajan kertomaa väriä vaatteissa.
Leikin ohjaaja kysyy esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
–> Se, joka on käynyt kirpputorilla ostoksilla, saa ottaa askelen eteenpäin.
–> Jos on tänään syönyt lautasen tyhjäksi, saa ottaa pupun loikan eteenpäin.
–> Se, joka sammuttaa valot, kun ei ole huoneessa saa ottaa hiiren askeleen
eteenpäin.
–> Jos on käynyt kirjastossa lainaamassa kirjoja kuukauden sisällä (tavaroiden
yhteiskäyttö on hyvästä, sillä silloin niitä ei tarvitse valmistaa niin paljon)
–> Piirtää paperin molemmille puolille/Käyttää molemmat puolet
–> Ei heitä roskia luontoon
–> Kerää roskia luonnosta
–> Lajittelee paperin kierrätykseen
–> Lajittelee metallit kierrätykseen
–> Kävelee tai pyöräilee kouluun
Se, joka pääsee ensimmäisenä viivalle, jossa ohjaaja seisoo, on leikin voittaja.
2. Jätejuoksu (maa-meri-laiva-leikki kierrätysteemalla)
Leikissä samat säännöt kuin maa-meri-laiva-leikissä, mutta elementit on vaihdettu jäteastioiksi esim. biojäte, energiajae ja vaarallinen jäte. Maahan merkitään kolme samansuuntaista viivaa vähän matkan päähän toisistaan. Yksi viivoista on biojäte, toinen energiajae ja kolmas vaarallinen jäte. Ohjaaja huutaa esim. banaaninkuori, ja lapset juoksevat biojäteviivalle. Leikistä ei tarvitse tehdä kilpailua, koska leikki toimii hyvin ilmankin. Jos lapset jakautuvat eri viivoille tai ovat epävarmoja mille viivalle pitäisi mennä, voidaan käydä keskustelua miksi lapset ovat valinneet kyseisen kohdan, ja että mikä olisikaan oikea ”jäteastia”.
Esimerkkejä huudettavista roskista: Biojäte: kananmunankuoret, banaaninkuori, mätä tomaatti, kuihtuneet kukat, homehtunut juusto. Energiajäte: rikkinäinen sukka, karkkipaperi, muovikorkki. Vaarallinen jäte: lääkkeet, hehkulamppu, paristo, akku
3. Sähkölaitehippa
Vaihe 1:
Muutama leikkijöistä valitaan hipoiksi, eli sähkölaitteiden sytyttäjiksi ja muutama pelastajaksi, eli sähkölaitteiden
sammuttajiksi. Loput ovat karkuun juoksevia sähkölaitteita. Sytyttäjän saadessa sähkölaiteen kiinni, laittaa hän laitteen
päälle, jolloin sähkölaite alkaa kuluttamaan paljon energiaa tekemällä kyykkyhyppyjä. Sammuttaja vapauttaa sähkölaitteen
koskettamalla. Sopivan ajan kuluttua leikki pysäytetään ja lasketaan, kuinka monta sähkölaitteita on päällä, eli kuinka
paljon sähköä kuluu. Tämä merkataan muistiin.
Vaihe 2:
Valitaan uudet hipat ja pelastajat. Puolet sähkölaitteista muutetaan vähemmän sähköä kuluttaviksi, eli energiapiheiksi.
Kiinnisaadut energiapihit laitteet jäävät paikoilleen pomppimaan, mikä kuluttaa paljon vähemmän energia kuin
kyykkyhypyt. Kaikki pelastetaan koskettamalla. Sopivan ajan kuluttua leikki pysäytetään ja lasketaan, kuinka paljon
sähkölaitteita on päällä, eli kuinka paljon sähköä kuluu. Energiapihit laitteet lasketaan puolikkaina ja loput kokonaisina